יום שני, 29 באוגוסט 2011

נקודת מפנה | להשתמש במשבר כדי לצאת מאזור הנוחות

המאמץ והמאבק שלנו לגדול ולהתפתח הוא ברובו על הדרמות שמתרחשות כשאנחנו מנסים לצאת מאזור הנוחות שלנו. למעשה, כמו שכתבתי כאן, יהיה טוב יותר לקרוא לו האזור המוכר משום שהאזורים של חשיבה והתנהגות שגרתית ומתוך הרגל הם לא תמיד נוחים, אבל הם בהחלט מוכרים. דמיינו את האזור המוכר שלכם כמעגל שתוחם ומגביל את גבולות המחשבה, הרגש וההתנהגות שלכם.

זה התחום שבו אתם חווים את החיים שלכם. באופן טיפוסי, כשאנחנו מבקשים ומחפשים לשנות ולהתאים את ההתנסויות שלנו אנחנו מוגבלים על ידי היקף המעגל הזה. מעבר לגבולות שלו שוכנת המטרה הרצויה – השינוי בו אנחנו רוצים. אבל אנחנו נתקלים בהתנגדות להגיע לשם בגלל הדאגה ואי השקט שמתעוררים כשאנחנו מתקרבים לגבול המעגל. זה דומה לגדר שקופה שמשאירה כלבים בתוך תחום מסוים.

תנועה החוצה מהמעגל מעוררת בדרך כלל פחד או חרדה, בהינתן שכולנו אנשים של הרגלים. לכן קיימת הנטייה להימנע מהלא מוכר. ועדיין, קיים בכך פרדוקס – הצמיחה וההתפתחות האישית נמצאות מחוץ למעגל המוכר. התנועה מעבר לטריטוריה המוכרת מתעכבת בגלל חוסר הנוחות שלנו עם הטריטוריה החדשה, מה שמעורר יותר ויותר מתח ומצוקה. תהליך הצמיחה נוטה להיות מעייף ומייגע לרוב האנשים משום שהם מתנדנדים בין צמיחה ונסיגה. תהליך "החשיבה המתהווה" מזרז את המעבר. ועדיין, יש דבר אחר, שמזרז את זה עוד יותר ויכול להוציא אותנו לחופשי מהמוכר. זה הדבר שאנחנו קוראים לו משבר.

משבר הוא אירוע או נסיבות, שלא בחרנו בהם ובטח שלא רצינו בהם. לרוב מעורב בזה אובדן, כאב ומאבק. באופן רגיל אנחנו נמנעים מהחוויה הזו בכל מחיר. ולמרות זאת, משבר יכול לספק לנו הזדמנות בעלת ערך. דמיינו את זה כסופת טורנדו שסוחפת אתכם, וכשאתם מתעוררים ופוקחים את העיניים אתם מגלים שהכל השתנה. המערבולת הניחה אתכם הרחק מעבר לגבולות שאתם מכירים. רוב הסיכויים שתמצאו את עצמכם רוצים לחזור לנוחות המוכרת באופן נואש. אבל המשבר מונע את האופציה הזו – אין דרך חזרה. ובדיוק במקום הזה נמצאת ההזדמנות שלכם.

האם לבחור לקפוא מתוך פאניקה של אובדן ולהתמקד בנסיגה או להתיישב במקום החדש שהגעתם אליו, ליצור רעיונות חדשים ולחקור את הפוטנציאל של הטריטוריה החדשה, זו השאלה האולטימטיבית במצב כזה. האופציה הראשונה היא חרדה ונסיגה, האופציה השניה היא צמיחה. אני חושב שמשבר, ברוב הצורות שלו – כלכלי, בריאותי, במערכת יחסים או רוחני – מציע הזדמנות ייחודית להתפתחות אישית. המתנה שהמשבר נותן לנו היא שהוא מזיז אותנו בהחלטיות מחוץ לאזור המוכר.

המשבר הוא נקודת מפנה. לאיזה כיוון תפנו, זו ההחלטה שעליכם לקבל.

 מה אתם בוחרים?

לסגת לישן והמוכר, או לפנות לצמיחה והתפתחות אישית?


לחצו כאן עכשיו לתאום פגישת היכרות בחינם.


בקרו באתר שלי.

אל תשכחו לשתף ולאהוב את העמוד שלי ב-Facebook, לעקוב ב-Twitter, ולהצטרף אלי ב-LinkedIn.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה