יום ראשון, 29 בינואר 2012

30 דברים שאתם צריכים להתחיל לעשות בשביל עצמכם

אור יניר - פסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית
הפוסט "30 דברים שאתם צריכים להפסיק לעשות לעצמכם", קיבל הרבה תגובות חיוביות ותומכות, אך חלק מהתגובות הציעו שבנוסף אליו תהיה רשימה של דברים שצריך להתחיל לעשות. במילים של אחד הקוראים ששלח לי מייל, "הייתי רוצה רשימה נוספת, רק במקום רשימה של "אל תעשה" היא תהיה רשימה של "תעשה", של דברים שכולם יכולים להתחיל לעשות ולעבוד עליהם כבר היום".

אז, בהמשך לרשימת הדברים שאתם צריכים להפסיק לעשות לעצמכם, הנה רשימה של דברים שכדאי שתתחילו לעשות בשביל עצמכם:


1.      התחילו לבלות עם האנשים הנכונים – האנשים האלה הם האנשים שאתם נהנים להיות בחברתם, שאוהבים ומעריכים אתכם ושמעודדים אתכם להשתפר בדרכים בריאות ומרגשות. אלה האנשים שגורמים לכם להרגיש חיים ולא מקבלים רק את מי שאתם עכשיו, אלא מקבלים ומכילים גם את מי שאתם רוצים להיות, בלי להציב תנאים.

2.      התחילו להתמודד עם הבעיות שלכם בראש מורם – אלה לא הבעיות שלכם שמגדירות אתכם, אלא האופן בו אתם מתמודדים איתן ומתאוששים. בעיות לא יעלמו אלא אם כן תנקטו בפעולה. תעשו מה שאתם יכולים, מתי שאתם יכולים, עם מה שיש לכם, והכירו במה שעשיתם. זה כמו לעשות צעדי תינוק בכיוון הנכון, ס"מ אחרי ס"מ. הס"מ האלה מתאספים, והופכים למטרים וקילומטרים בטווח הארוך.

3.      התחילו להיות כנים עם עצמכם בנוגע לכל – היו כנים בנוגע למה שנכון, כמו גם בנוגע לדברים שצריכים להשתנות. היו כנים בנוגע לדברים שאתם רוצים להשיג ובנוגע למי שאתם רוצים להיות. היו כנים בכל היבט של החיים שלכם, תמיד, בגלל שאתם האדם הזה שעליו אתם יכולים לסמוך תמיד. חפשו בתוכם אחרי האמת הפנימית שלכם, כך שתוכלו לדעת באמת מי אתם. ברגע שתדעו, תהיה לכם הבנה טובה יותר בנוגע לאיפה אתם נמצאים ואיך הגעתם לשם, ותוכלו לזהות בצורה טובה יותר איפה אתם רוצים להיות ואיך אתם יכולים להגיע לשם.

4.      התחילו להתייחס לשמחה שלכם כחשובה – הצרכים שלכם חשובים. אם אתם לא מעריכים את עצמכם, לא דואגים לעצמכם, ולא עומדים על שלכם, אתם מחבלים לעצמכם בחיים. תזכרו, זה אפשרי לדאוג לצרכים שלכם בזמן שאתם מתחשבים גם בסביבה שלכם. ברגע שהצרכים שלכם מסופקים, ככל הנראה תוכלו לעזור למי שצריך אתכם הכי הרבה באופן טוב יותר.

5.      התחילו להיות אתם, באמת ובגאווה – לנסות להיות מישהו אחר זה בזבוז של האדם שהנכם. היו אתם. קבלו את האדם שבתוככם שיש לו רעיונות, חוזקות ויופי כמו שאין לאף אחד אחר. היו האדם שאתם יודעים להיות – הגרסה הטובה היותר של עצמכם – במושגים שלכם. ומעבר לכל, היו אמיתיים כלפי עצמכם.

6.      התחילו לשים לב ולחיות את ההווה – עכשיו הוא נס. עכשיו הוא הרגע היחיד שמובטח לכם. עכשיו זה החיים. אז הפסיקו לחשוב כמה נפלאים יהיו הדברים בעתיד. הפסיקו לשקוע ולהרהר במה שעשיתם או לא קרה בעבר. למדו להיות "כאן ועכשיו" ולהתנסות בחיים כפי שהם קורים. העריכו את העולם ואת היופי שבו, ממש עכשיו.

7.      התחילו להעריך את השיעורים שהטעויות שלכם מלמדות אתכם – טעויות זה בסדר. הן כמו אבני דרך בתהליך התקדמות. אם אתם לא טועים מדי פעם, אתם לא מנסים מספיק ואתם לא לומדים. קחו סיכונים, תמעדו, תיפלו, ואז תקומו ותנסו שוב. העריכו את עצמכם שאתם דוחפים את עצמכם, לומדים, גדלים ומשתפרים.  הישגים משמעותיים, כמעט תמיד, מתממשים בסופה של דרך ארוכה שיש בה גם כשלונות. אחת מה"טעויות" ממנה אתם פוחדים יכולה להיות בדיוק הדבר שיוביל אתכם להישג הגדול ביותר שלכם עד כה.

8.      התחילו להיות מנומסים יותר לעצמכם – אם היה לכם חבר שדיבר אליכם באותו האופן שבו אתם מדברים לעצמכם, במשך כמה זמן הוא היה נשאר חבר שלכם? הדרך בה אתם מדברים לעצמכם קובעת את האופן בו אחרים ידברו אליכם, היא קובעת את הסטנרט לאחרים. אתם חייבים לאהוב את מי שאתם או שאף אחד אחר לא יעשה את זה.

9.      התחילו להינות מהדברים שכבר יש לכם – הבעיה עם רוב האנשים היא שהם חושבים שהם יהיו שמחים כשהם יגיעו לשלב מסוים בחיים או ישיגו משהו כזה או אחר – שלב שאחרים כבר נמצאים בו או דברים שלאחרים כבר יש – הבוס שלכם עם המשרד המדוגם שלו, חבר של חבר שיש לו וילה על החוף וכו'. לרוע המזל, זה לוקח זמן עד שמגיעים לשם, וכשתגיעו לשם, ככל הנראה יהיה לכם כבר יעד חדש בראש. באופן כזה תסיימו ב"לבלות" את החיים שלכם במרדף אחרי דברים חדשים מבלי להינות לעולם מהדברים שיש לכם עכשיו. אז קחו רגע שקט כל בוקר כשאתם מתעוררים והעריכו את המקום שאתם נמצאים בו עכשיו, ואת הדברים שכבר יש לכם.

10.  התחילו ליצור את השמחה שלכם – אם אתם מחכים למישהו אחר שיעשה אתכם שמחים, אתם מפספסים. חייכו בגלל שאתם יכולים. תבחרו להיות שמחים. היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם. היו שמחים עם מי שאתם, והרשו לחיוביות שלכם להיות השראה במסע שלכם לעבר המחר. שמחה נמצאת לעיתים במקום ובזמן שאתם מחליטים לחפש אותה. אם תחפשו שמחה בהזדמנויות שיש לכם, תמצאו אותה. אבל אם אתם מחפשים באופן עקבי גם דברים אחרים, לרוע המזל, תמצאו גם אותם.

11.  התחילו לתת סיכוי לרעיונות ולחלומות שלכם – בחיים, העניין הוא בדרך כלל לא לקבל צ'אנס, אלא לקחת את הסיכון. לעולם לא תהיו בטוחים ב-100% אם זה יעבוד או לא, אבל אתם יכולים להיות לגמרי בטוחים שלא לעשות כלום לא יעבוד. רוב הזמן אתם צריכים פשוט ללכת על זה! ולא משנה איך זה יצא, זה יצא בדיוק כפי שזה אמור לצאת. או שתצליחו, או שתלמדו מזה. Win-win situation.

12.  התחילו להאמין שאתם מוכנים לצעד הבא – אתם מוכנים! חישבו על זה. יש לכם את כל מה שאתם צריכים עכשיו כדי לעשות את הצעד הקטן הבא, הריאלי, קדימה. אז קבלו את ההזדמנויות שמופיעות בדרך שלכם וקבלו את האתגרים – הם מתנות שיעזרו לכם לצמוח.

13.  התחילו להיכנס למערכות יחסים חדשות מהסיבות הנכונות – היכנסו למערכות יחסים חדשות עם אנשים אמינים, ישרים וכאלה שמשקפים את מי שאתם ואת האדם שאתם רוצים להיות. בחרו חברים שאתם גאים להכיר, אנשים שאתם מעריצים, שמראים אהבה והערכה – אנשים שמחזירים הדדיות למחויבות ולנחמדות שלכם. שימו לב לדברים שאנשים עושים, משום שהפעולות של אדם חשובות יותר מאשר המילים שלהם.

14.  התחילו לתת סיכוי לאנשים חדשים שאתם פוגשים – זה נשמע נדוש, אבל אתם לא יכולים לשמור על כל חבר שאי פעם היה לכם. אנשים וסדרי עדיפויות משתנים. חלק ממערכות היחסים ידעכו וחלק יצמחו. העריכו את האפשרות למערכות יחסים חדשות ושחררו בטבעיות מערכות יחסים ישנות שלא עובדות יותר. בטחו בשיפוט שלכם. קבלו מערכות יחסים חדשות בידיעה שאתם נכנסים לשטח לא מוכר. היו מוכנים ללמוד, היו מוכנים לאתגרים והיו מוכנים לפגוש מישהו שאולי ישנה את החיים שלכם לנצח.

15.  התחילו להתחרות נגד גרסה מוקדמת יותר של עצמכם – שאבו השראה מאחרים, העריכו אחרים, לימדו מאחרים, אבל דעו שלהתחרות בהם זה בזבוז זמן. אתם בתחרות עם אדם אחד, ועם אדם אחד בלבד – אתם עצמכם. אתם מתחרים להיות הכי טובים שאתם יכולים. כוונו לשבור את השיאים של עצמכם.

16.  התחילו לפרגן להישגים של אחרים – שימו לב לדברים שאתם אוהבים אצל אחרים והגידו להם את זה. הערכה של אחרים לרוב מובילה למקומות טובים – מקומות יצרניים, משמעותיים, שלווים. לכן היו שמחים בשביל אחרים שמתקדמים ופרגנו להצלחות שלהם. מה שאתם נותנים זה גם מה שתקבלו, ובמוקדם או במאוחר האנשים שאתם מפרגנים להם, יפרגנו לכם בחזרה.

17.  התחילו לחפש את האופטימיות במצבים קשים – כשדברים הופכים לקשים ואתם מרגישים תקועים, קחו נשימה עמוקה וחפשו את הנקודה האופטימית – את נקודות התקווה הקטנות. הזכירו לעצמכם שאתם יכולים, ושתצמחו ותצאו חזקים יותר מאותם מצבים. הישארו מודעים ליתרונות ולהישגים שלכם – כל הדברים בחיים שלכם שטובים. התמקדו במה שיש לכם, לא במה שאין לכם.

18.  התחילו לסלוח לעצמכם ולאחרים – כולנו נפגענו מהחלטות שעשינו בעצמנו ומאחרים. ובעוד שהכאב של החוויות האלו הוא נורמלי לחלוטין, הרבה פעמים הוא מהדהד ונשאר זמן רב מדי. אנחנו חיים את הכאב שוב ושוב ולא מצליחים לשחרר אותו. סליחה היא התרופה. זה לא אומר שאתם מוחקים את העבר או שוכחים מה קרה. זה אומר שאתם משחררים את הכעס ואת הכאב, ובמקומם בוחרים ללמוד ממה שקרה ולהמשיך הלאה עם החיים שלכם.

19.  התחילו לעזור לאחרים – היו איכפתיים כלפי אחרים. הנחו אותם אם אתם מכירים דרך טובה יותר. ככל שתעזרו יותר לאחרים, כך הם ירצו לעזור לכם. אהבה ונחמדות מולידות אהבה ונחמדות בחזרה.

20.  התחילו לקשיב לקול הפנימי שלכם – אם זה עוזר, דברו על הרעיונות שלכם עם אלה הקרובים לכם, אבל תנו לעצמכם מספיק מקום ללכת אחרי האינטואיציה שלכם. היו נאמנים לעצמכם. אמרו מה שאתם צריכים להגיד. עשו מה שאתם יודעים בלבכם שהוא הדבר הנכון.

21.  התחילו לשים לב לרמות המתח שלכם וקחו הפסקות קצרות – האטו. תנשמו. תנו לעצמכם רשות לעשות הפסקה, להתארגן מחדש ולהמשיך הלאה בבהירות ועם מטרה. בדיוק ברגע בו אתם הכי עסוקים, הפסקה קצרה יכולה להחזיר אתכם למיקוד ולהגדיל את היעילות שלכם. ההפסקות הקצרות האלה יעזרו לכם לשמור על השפיות ולשקף לעצמכם את הפעולות האחרונות שלכם כך שתוכלו להיות בטוחים שהן עומודת בקו אחד עם המטרות שלכם.

22.  התחילו לשים לב ליופי שברגעים הקטנים – במקום לחכות לדברים הגדולים שיקרו – נישואים, ילדים, קידום בעבודה, זכיה בלוטו – מצאו שמחה בדברים הקטנים שקורים לכם כל יום. דברים קטנים, כמו כוס קפה שקטה בבוקר מוקדם, או טעם וריח מפתים של ארוחה ביתית, או העונג שבלחלוק משהו שאתם אוהבים עם מישהו שאתם אוהבים, או רק להחזיק ידיים עם בן/בת הזוג שלכם. לשים לב לתענוגות הקטנים האלה על בסיס יומי יוביל לשינוי גדול באיכות החיים שלכם.

23.  התחילו לקבל דברים גם כשהם פחות ממושלמים – זכרו, "מושלם" הוא האויב של "טוב". אחד האתגרים הגדולים ביותר של אנשים שרוצים לשפר את עצמם ולשפר את העולם הוא ללמוד לקבל דברים כמו שהם. לפעמים זה טוב יותר לקבל ולהעריך את העולם כפי שהוא, ואנשים כפי שהם, מאשר לנסות ולעשות את הכל ולהתאים את כולם לאידיאל בלתי אפשרי. לא, אתם לא אמורים לקבל חיים של בינוניות, אבל למדו לאהוב ולהעריך דברים כשהם פחות ממושלמים.

24.  התחילו לעבוד ולפעול לקראת המטרות שלכם בכל יום – זכרו, מסע של אלף ק"מ מתחיל בצעד אחד. מה שלא יהיה הדבר שאתם חולמים עליו, התחילו בצעדים קטנים והגיוניים כל יום כדי לגרום לזה לקרות. צאו החוצה ותעשו משהו! ככל שתעבדו קשה יותר, כך תהיו יותר בני מזל. בעוד שרבים מאיתנו מחליטים בנקודה כזו או אחרת במהלך החיים שאנחנו רוצים לתת גיבוי מעשי לדברים שאמרנו, רק מעטים מאיתנו, הפיקחים, באמת פועלים בשביל זה. ב"פועלים בשביל זה" אני מתכוון למקדישים את עצמם בעקביות לתוצאה הסופית.

25.  התחילו להיות פתוחים ביותר בנוגע לדברים שאתם מרגישים – אם כואב לכם, תנו לעצמכם את הזמן והמרחב ההכרחיים לכך, היו פתוחים עם עצמכם בקשר לזה. דברו עם מישהו קרוב לכם, ספרו לו את האמת בנוגע למה שאתם מרגישים. תנו לו להקשיב. הפעולה הפשוטה של להוריד מעליכם דברים שמעיקים ולספר אותם למישהו פתוח היא הצעד הראשון שלכם לקראת הרגשה טובה.

26.  התחילו לקחת אחריות מלאה על החיים שלכם – תהיו הבעלים של הבחירות שלכם ושל הטעויות שלכם, והיו מוכנים לנקוט בצעדים ההכרחיים להשתפר בעקבותיהן. או שתקחו אחריות על החיים שלכם, או שמישהו אחר ייקח. וכשמישהו אחר ייקח, אתם תהפכו לעבדים לרעיונות ולחלומות שלו במקום לחלוצים של עצמכם. אתם היחידים שיכולים לשלוט על תוצאות החיים שלכם. ולא, זה לא תמיד יהיה קל. לכל אחד יש ערמה של מכשולים לפניו. אבל אתם חייבים לקחת אחריות למצב שבו אתם נמצאים ולהתגבר על המכשולים. לבחור לא לעשות את זה זה לבחור חיים של קיום ריקני.

27.  התחילו להזין באופן אקטיבי את מערכות היחסים החשובות שלכם – הביאו שמחה כנה ואמתית לחיים שלכם ולחיים של מי שאתם אוהבים על ידי כך שפשוט תספרו להם כמה הם חשובים עבורכם על בסיס רגיל, ולא רק באירועים מיוחדים. אתם לא יכולים להיות הכל בשביל כולם, אבל אתם יכולים להיות הכל בשביל כמה אנשים. החליטו מי האנשים האלה בחיים שלכם והתייחסו אליהם בהתאם. זכרו, אתם לא צריכים מספר מסוים של חברים, רק מספר של חברים שאתם יכולים לבטוח בהם.

28.  התחילו להתרכז בדברים שיש לכם שליטה עליהם – אתם לא יכולים לשנות הכל, אבל אתם תמיד יכולים לשנות משהו. לבזבז את הזמן שלכם, את הכישרון שלכם ואת האנרגיה הרגשית שלכם על משהו שהוא מחוץ לשליטתכם הוא מתכון בטוח לתסכול, אומללות וקפאון. השקיעו את האנרגיה שלכם בדברים שאתם יכולים לשלוט עליהם, ופעלו עכשיו.

29.  התחילו להתמקד באפשרות של תוצאות חיוביות – אנחנו חייבים להאמין שאנחנו יכולים לעשות משהו לפני שאנחנו מסוגלים לעשות אותו בפועל. הדרך להתגבר על מחשבות שליליות ורגשות הרסניים היא לפתח רגשות הפוכים, חיוביים שחזקים ועוצמתיים יותר. הקשיבו לדיבור העצמי שלכם והחליפו רגשות שליליים ברגשות חיוביים. בלי להתחשב באיך המצב נראה, המתקדו במה שאתם רוצים שיקרה, ואז תעשו את הצעד החיובי הבא קדימה. לא, אתם לא יכולים לשלוט בכל מה שקורה לכם, אבל אתם יכולים לשלוט באופן בו אתם מגיבים למה שקורה לכם. לחיים של כולם יש היבטים חיוביים ושליליים – אם אתם שמחים ומצליחים בטווח הארוך תלוי באופן ברור בהיבטים בהם אתם מתמקדים.

30.  התחילו לשים לב כמה עשירים אתם עכשיו – הנרי דיוויד תורו אמר פעם "עושר הוא היכולת לחוות את החיים במלואם". גם בזמנים קשים, תמיד חשוב לשמור על דברים בפרופורציה נכונה. לא הלכתם לישון רעבים אתמול. לא ישנתם ברחוב. היתה לכם בחירה איזה בגדים ללבוש הבוקר. בקושי הזעתם היום. לא הייתם אפילו דקה בפחד אמיתי. יש לכם גישה למי שתיה נקיים. יש לכם גישה לשירותים רפואיים. יש לכם גישה לאינטרנט. אתם יכולים לקרוא. חלק מהאנשים יגידו שאתם עשירים באופן מדהים,אז זכרו להיות אסירי תודה על כל הדברים שיש לכם.

תגובה 1: