יום שבת, 14 בינואר 2012

למה זה קורה לי?

כולנו מתמודדים בחיים עם בעיות כאלה ואחרות. במקרים קיצוניים חלק מהאנשים אף מגיע למצב שהם מתמודדים עם בעיות במשך זמן כה מתמשך ו"תקועים" עם בעיות חוסר תפקוד, התמכרויות, פחדים שמשתקים אותם מלהתקדם בחיים וכישלונות צורבים מהעבר שמונעים מהם להסתכל לעתיד.
הרבה פעמים, כשאנחנו נמצאים בתוך מצב בעייתי בחיים, הנטייה שלנו כבני אדם היא לפנות לחקירה עצמית – לשאול את עצמם מה מקור הבעיה – האם זה בגלל ההורים? האם זה אירוע טראומתי מהעבר שרודף אותי? איך זה התחיל ולמה?

או במילים אחרות – למה זה קורה דווקא לי?


זיהוי מקור הבעיה הוא בהחלט דבר חשוב, אך לא בהכרח הדבר הראשון שצריך לעשות במצב של קושי מתמשך או פגיעה בתפקוד היומיומי, ויש לזה סיבה פשוטה – בעיות לא נפתרות על ידי זיהוי מקור הבעיה. בעיות נפתרות על ידי כלים מקצועיים ומעשיים שמיועדים לכך. לכן, אין מתאם בין זיהוי מקור הבעיה (שבהרבה מקרים קשה מאוד ללא איש מקצוע) לבין הסיכוי שלנו לפתור אותה. נשמע הגיוני לא? ובכל זאת, בתוך מצב נתון של קושי, רוב האנשים לא שואלים "איך אני פותר את זה?" אלא "למה זה קורה לי?".

כדי להבין את זה טוב יותר, חישבו על האמבטיה שלכם, ודמיינו שיש בה סתימה. האם כדי לפתור את הבעיה ולהתקלח בשקט יעזור לכם לדעת איפה בדיוק הסתימה? הרי גם אם תגלו בדיוק איפה הסתימה (בצינור של המים החמים שני מטר בתוך הקיר), רוב הסיכויים שזה לא יעזור לכם ולא יקרב אתכם למקלחת שאתם כל כך רוצים, משום שאין לכם את הכלים ואת הטכניקה הדרושה כדי להגיע לסתימה ולפתוח אותה. לשם כך תזמינו איש מקצוע – שרברב – והוא גם יאתר את מקור הבעיה וגם יש לו את הכלים המקצועיים והמעשיים לפתור את הבעיה, ואתם תוכלו להתקלח.

אם במקרה של סתימה בצנרת האמבטיה שלכם לא תנסו לאתר לבד את מקור הבעיה, למה לעשות זאת כשמדובר במשהו יקר הרבה יותר, ה"צנרת של החיים" שלכם?

אחת הסיבות הנפוצות לכך שאנשים נשארים במצבים של קשיים מתמשכים ותקיעות כרונית היא העיסוק (הכמעט כפייתי) שלהם במקור הבעיה ולא בפתרון שלה – בשאלה למה זה קורה לי, ולא בשאלה איך אני פותר את זה. בהרבה מקרים מדובר בבזבוז זמן בנסיון להבין מדוע הם נמצאים במצב הזה, איך הגיעו למצב כזה של תקיעות ומה המקור שלה, כשלמעשה אין להם את הכלים הדרושים לפתרון של הבעיה.

אם אתם נתקלים בבעיה בחיים – סבל, חוסר תפקוד, תקיעות ארוכה, חוסר התקדמות והגשמה עצמית ועוד – אל תתמקדו בלמה, אלא באיך. אל תתמקדו בשאלה "למה זה קורה לי?", אלא בשאלה "איך אני פותר את זה?"

כמובן, בחלק מהמקרים כדי למצוא איך פותרים את המצב צריך גם לדעת קצת על המקור שלו (אבל לא תמיד), ולמקור הבעיה ישנה חשיבות, אך היא לא מה שעלינו להתמקד בו. בהרבה מהמקרים לאדם מהשורה אין את הכלים הדרושים לאתר את מקור הבעיה, וגם לא את פתרונה. רוב בני האדם אינם מוכשרים ואינם בעלי כלים מעשיים לפתור את הבעיות בחיי הנפש שלהם. הרי לא תנסו לסלק בעצמכם את כאב השיניים שלכם, נכון? אז על אחת כמה וכמה שמדובר בנפש שלכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה