יום שני, 23 בדצמבר 2013

היה לי כלב שחור, קראו לו דיכאון (וידאו)


המודעות לקיום של דיכאון בקרב אוכלוסיה בוגרת ונורמטיבית הולכת וגדלה בשנים האחרונות, וגם ההבנה כי מדובר בהפרעה ממשית לחיים, שאינה מבדילה בין אדם לאדם. 
במקביל, קיימת גם עליה ברמת הנכונות של יותר ויותר אנשים הסובלים מדיכאון לפנות לעזרה של אנשי מקצוע ולקבל סיוע נפשי אשר יש ביכולתו להפחית ולהקל על הקושי ולטפל בבעיות רגשיות הפוגעות בצורה קשה באיכות החיים של האדם.

דיכאון הוא לא סתם עצב או תחושת דכדוך. מדובר בתופעה שבה האדם מאבד כל עניין ותחושת הנאה מדברים שבעבר נהגו להסב לו הנאה וחווית החיים שלו היא תחושה כללית של חוסר שייכות וריקנות (דיסטמיה). מעבר לתחושת העצב וחוסר החיות ברוב הזמן, ישנה גם עליה או ירידה משמעותית בתיאבון ובמשקל (חוסר תיאבון הנובע מתחושת חוסר חשק כללית ועייפות או "אכילה מנחמת"), עליה או ירידה משמעותית בשעות השינה, ירידה בפעילות היומיומית ותיתכן גם תחושת חוסר שקט. לכל אלה מתלוות במחשבות שליליות על העצמי ועל החיים ולעיתים קרובות מחשבות על מוות ואף מחשבות אובדניות. 
לעיתים ניתן לאתר סיבה נראית לעין לדיכאון - למשל פיטורים מהעבודה או משבר בזוגיות, אך לא תמיד ניתן לעשות זאת ובהרבה מקרים הדכאון מופיע ללא כל סיבה נראית לעין. המחקר היום מצביע גם על גורם גנטי לדיכאון, אך זה אינו מהווה את הסיבה לדיכאון אלא רק מגביר את הרגישות לגורמים אחרים שעלולים לגרום לכך. גם גורמים פיזיולוגיים אחרים יכולים להשפיע על היווצרות דיכאון וביניהם מחסור בויטמין B12, חוסר פעילות של בלוטת התריס ועוד.

לעיתים קרובות דיכאון נראה כמצב שאי אפשר לצאת ממנו ושהחיים חסרי תוכן, חסרי משמעות ואין טעם לנסות לשנות את המצב. ככל שנשאבים למחשבות האלה יותר, כך הדיכאון הולך ומחמיר. לכן חשוב לציין כי ישנם גורמים מוכחים שיכולים לסייע בהתמודדות וביכולת העמידה של אדם הסובל מדיכאון, כמו למשל לכידות משפחתית וסביבה תומכת. פעילות גופנית קבועה הוכחה גם היא כגורם מסייע ואף מועיל באותה המידה כמו תרופות אנטי דכאוניות במקרים של דיכאון קל עד בינוני.

דיכאון הוא תופעה שמטבעה צובעת את החיים בשחור ולא משאירה מקום לשום צבע אחר. אבל חשוב לזכור שלא משנה כמה גרוע זה, בעזרת הצעדים הנכונים ובעזרת פניה לאנשים הנכונים ולטיפול מקצועי, אפשר לצבוע את החיים גם בצבעים אחרים. אם אתם חווים קושי,  אל תחששו לפנות לעזרה. אין בכך שום בושה. 

שתפו את הפוסט הזה, כדי שגם אחרים שייתכן וחווים קושי יוכלו לפנות לעזרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה