יום שני, 25 בנובמבר 2013

פסיכותרפיה אקזיסטציאליסטית - מה זה?

כששואלים אותי מה אני עושה התשובה שלי היא שאני פסיכותרפיסט אקזיסטנציאליסטי. ברוב המקרים השאלה "מה?" לא מאחרת לבוא, ובצדק. יש שם את המילה השוברת שיניים הזו שרק לכתוב אותה לוקח הזמן שלקח לכם לקרוא את הפיסקה הזו. ואז אני עונה שאני פסיכותרפיסט בגישה אקזיסטציאליסטית. "אבל מה זה?" ממשיכים ומקשים עלי. וגם זה כנראה בצדק כי מדובר בתחום שאמנם ותיק בעולם, אבל צעיר בארץ. אז מה זה בעצם פסיכותרפיה אקזיסטציאליסטית?

המילה "פסיכותרפיה" היא צירוף המילים היווניות "פסיכה" ו"תרפיה", והמשמעות שלה היא ריפוי הנפש. פסיכותרפיה היא למעשה הביטוי הפרקטי של פסיכולוגיה. בנקודה הזו יש פיצול למגוון שיטות שונות, שכל אחת מהן מבוססת על גישה אחרת. פסיכותרפיה אקזיסטציאליסטית היא שיטת טיפול ורבלית ונראית למעשה כמו טיפול פסיכולוגי "רגיל" - שני אנשים יושבים בחדר ומדברים.

אז במה שונה פסיכותרפיה אקזיסטציאליסטית מטיפול פסיכולוגי "רגיל"?

הגישה הרווחת והעיקרית בארץ לטיפול פסיכולוגי היא גישה קלינית ובעיקרה פסיכואנליטית. מדובר בגישה שמובססת על מודל קליני לפיו יש בעיה שמתאפיינת בסימפטומים כאלה או אחרים, ועל המטפל למצוא את הבעיה ולתקן אותה. גישה כזו מניחה שיש דרך מסוימת לחיות שהיא הדרך הנכונה, ושסטיה ממנה היא בעיה שיש צורך לתקן ולהעלים אותה. זו גישה שמבוססת על אבחון ותיקון. כמו רפואה, רק בתחום הרבה פחות מוגדר ומדויק שבו היא מנסה לכאורה להגדיר מה נכון ומה לא נכון, איך אדם צריך לחיות ואיך לא. ואם אתם במקרה נופלים בחלק שלא, אז צריך לתקן אתכם. למשל, אם אתם סובלים מחרדה, צריך להעלים אותה.

פסיכותרפיה אקזיסטציאליסטית לעומתה, היא גישה שמבוססת על מודל פילוסופי ולא על מודל רפואי. המשמעות של זה היא שלא מדובר במישהו שמנתח אתכם ואומר לכם מה לא בסדר וכמה אתם דפוקים. במקום זה, ישב אתכם אדם שינסה ביחד אתכם להבין את החוויה שלכם במקום לתקן אותה. המשמעות של זה היא שדרך הטיפול תהיה לכם הזדמנות לחוקר את החיים שלכם, לבחון את החוויות שלכם ולשאול שאלות מבלי לפחד מהתשובות שאתם עלולים למצוא. בשבילי פסיכותרפיה היא יצירה של מרחב בטוח ופתוח. יצירה של מערכת יחסים אמתית ואותנטית שבה ניתן לחקור פחדים ולבטא מחשבות שלא נאמרו מעולם, מבלי שאיש ישפוט אותן. המיקוד בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית הוא על החיים שלכם היום ואיזו משמעות הם מקבלים, ולא על העבר שלכם (יש כמובן התייחסות לעבר כחלק מהחיים, אך ההתמקדות היא בהווה).


פועל יוצא נוסף של התבססות על מודל פילוסופי ולא על מודל קליני הוא הכבוד שלך כפרט. מדובר בגישה שלא מעוניינת לשים עליך תווית כזו או אחרת, שם של "הפרעה" כזו או אחרת. גישה שלא מנסה לגרום לך להתאים למערכת פסיכולוגית מסוימת או לשנות אותך בכח וגם לא לתקן אותך. מדובר בגישה שכל מטרתה היא לעזור לך להבין את עצמך טוב יותר מתוך מחשבה שמודעות גדולה יותר מובילה ליצירת הזדמנויות רבות יותר, קבלה ושינוי של מה שרוצים.

תגובה 1:

  1. אני חושבת שאמרת הכל במשפט הבא - לשנות אותך בכח וגם לא לתקן אותך
    אם אתה רוצה להסביר לאנשים מה אתה עושה, אולי הייתי בוחרת משהו מתוך
    המילים האלה, שהן חזקות ולא משתמעות לשתי פנים.
    בכל מקרה, תודה גם על ההסבר הנרחב שלך ועל מה שאתה מביא לעולם.

    השבמחק