יום שני, 9 בפברואר 2015

5 דרכים גרועות להעריך את עצמכם

דמיינו לרגע שהייתם מתקינים רצפת פרקט חדשה בבית, האם הייתם מנסים להעריך כמה עץ אתם צריכים בעזרת מקל? כנראה שלא, ובצדק. כנראה שהייתם משתמשים בסרט מדידה שהיה עוזר לכם לחשב באופן מדויק את מימדי הבית. ובכל זאת, עד כמה שהדוגמה הזו נשמעת ברורה מאליה, כשזה מגיע לאופן שבו אנשים מודדים את עצמם, יותר מדי מהם משתמשים במקל.

לכולנו יש איזשהו "כלי מדידה" שאנחנו משתמשים בו כדי להעריך את עצמנו כאנשים. כשאנחנו מרגישים שהמדידה מגיעה עד הקצה, אנחנו מרגישים טוב עם עצמנו. אבל, כשאנחנו מרגישים שהמדידה קצרה מדי, ההערכה העצמית שלנו עלולה להפוך למשקולת ולמשוך אותנו למטה.

למרות שלכלי המדידה שלנו יש השפעה עצומה על האופן שבו אנחנו מרגישים, רוב האנשים אפילו לא מודעים לכלי בו הם משתמשים כדי להעריך את עצמם. הם כן מודעים לתנודות שיש בהרגשה שלהם.

יש דרכים שונות בהן אנשים מעריכים את עצמם, וחלק מהן ממש לא בריאות. הנה חמש דרכים נפוצות – והרסניות – שבעזרתן אנשים מודדים את הערך העצמי שלהם:


1. האנשים שמקיפים אתכם

יש כמה דרכים בהן אנשים תלויים באחרים על מנת להרגיש בעלי ערך. בעוד אדם אחד ירגיש טוב בהתאם לכמות השבחים והמחמאות שהוא מקבל מאחרים, אדם אחר ירגיש טוב עם עצמו רק כשהוא במערכת יחסים.

במקרים אחרים, אנשים ירגישו מוערכים על ידי כך שיקיפו את עצמם באנשים חשובים, עשירים או סלבריטאים לרגע או יותר. לו"ז חברתי צפוף ורשימת אנשי קשר ארוכה עוזרים להם להרגיש בעלי ערך.
אבל להפוך את הערך העצמי שלכם לכזה שתלוי באחרים זה כמו לרדוף אחרי מטרה נעה. אתם לא יכולים לשלוט באנשים אחרים ואתם לא יכולים לרצות את כולם כל הזמן. אם אתם מבססים את הערך העצמי שלכם על איך אחרים תופסים אתכם, לעולם לא תוכלו לקבל מספיק מחמאות או חיזוקים חיוביים כדי להרגיש טוב.

2. מה שאתם עושים

קריירה עוזרת להרבה אנשים להרגיש בעלי ערך. חלק מהאנשים אומרים בזריזות "אני המייסד של XYZ" או "אני עו"ד" לא בגלל שזה מה שהם עושים, אלא בגלל שזה מי שהם. הקריירה שלהם מחזקת את התחושה שלהם שהם "מישהו".

לבסס את הערך העצמי שלכם על התואר המקצועי שלכם זה סיכון גדול. בעיה בריאותית, האטה כלכלית או שינוי בלתי צפוי בשוק העבודה יכולים להפוך את הקריירה שלכם ברגע ולגרום למשבר זהות קשה. אפילו פרישה מתוכננת יכולה להמיט אסון על הערך העצמי שלכם אם הוא קשור בחבל לקריירה שלכם. במצב כזה, בהיעדר קריירה זוהרת, לא תוכלו להרגיש טוב בנוגע לעצמכם אם תמדדו את הערך שלכם לפי מה שאתם עושים.

3. כמה כסף יש לכם

כולנו מכירים אנשים שמודדים את עצמם לפי גודל חשבון הבנק שלהם (או האוטו האולטרה יקר שלהם). לפעמים אנשים מרגישים כאילו שהם לא יכולים להיות בעלי מספיק עושר כדי להיות בעלי ערך. בנסיון נואש למדי להוכיח את הערך שלהם, הם יוצרים חזית של עושר (לעיתים קרובות זה עולה להם בחובות שהם לא באמת יכולים לעמוד בהם) בתקווה שמכונית נוצצת או בית עצום יעזור להם להרגיש טוב עם עצמם.

למרות שזה הגיוני לחלוטין להשתמש בערך כספי כשמדובר בסחורות ושירותים שונים, כשזה מגיע לערך של בני אדם זה חסר הגיון לחלוטין. כמות הכסף שאתם מרוויחים או מספר חפצי הערך שיש לכם לעולם לא תספיק כדי לספק את הצורך להרגיש ראויים ומוערכים.

4. מה שאתם משיגים

לפעמים אנשים רוצים להיות מוכרים רק בזכות ההישגים שלהם. אותו אחד שמתרברב תמיד על המיזם העיסקי החדש שלו ירגיש טוב עם עצמו כשידבר על מה שהשיג. או זה שלא יכול להפסיק לענות את עצמו בגלל אותה פעם שהוא נכשל לפני שבע שנים, הוא ככל הנראה נאבק להמשיך הלאה בגלל שאותו מקרה ריסק לחלוטין את תחושת הערך העצמי שלו.

בעוד שזה נורמלי לגמרי שהישגים גורמים לכם להרגיש טוב, לבסס את הערך העצמי שלכם על זה זה כמו לבנות בית על בוץ טובעני. תצטרכו חוויה בלתי פוסקת של הצלחה כדי להרגיש טוב – וזה בלתי אפשרי בטווח הארוך. אם הערך העצמי שלכם תלוי רק בהישגים שלכם, תמנעו מעצמכם לעשות דברים שייתכן שתיכשלו בהם, ותחתכו לעצכם חלק עצום מהחיים.

5. איך שאתם נראים

בעוד שחלק מהאנשים מודדים את הערך העצמי שלהם בעזרת סקאלה של מספרים (למשל בחשבון הבנק שלהם), אחרים נחושים שזה לא משנה אם משווים את זה ליכולת שלהם למשוך אחרים בעזרת המראה שלהם. פלטפורמות המדיה השונות בוודאי לא עוזרות בעניין הזה ומזינות את הרעיון "You're only as good as you look". אסטרטגיות שיווקיות מכוונות לעיתים קרובות בדיוק לחוסר הבטחון הזה – החל מלעלות במשקל ועד הפחד מהזדקנות.

אם הייתם ברי מזל ובורכתם במראה מהמם, היופי שלכם בהחלט יכול לשמש כיתרון בחיים. אבל פנים יפות וגוף חטוב לא נשארים לנצח. קמטים, שיער אפור, קו שיער נסוג או כל השפעה אחרת של גיל העמידה יכולים להיות הרי אסון למי שהערך העצמי שלו תלוי במראה החיצוני שלו.

להרגיש טוב עם עצמכם

האופן שבו אתם בוחרים למדוד את עצמכם כאדם הוא משתנה שמשפיע באופן קריטי על הבחירות שלכם, על המחשבות שיש לכם על החיים ועל הדרך שבה אתם מרגישים.  דעו מה כלי המדידה שבו אתם משתמשים כדי למדוד את עצמכם והעריכו את עצמכם על בסיס דברים שאתם יכולים לשלוט בהם – לא על סמך משתנים חיצוניים.

כשאתם יודעים מי אתם – ואתם מרוצים מהאדם שהפכתם להיות – אתם מסוגלים לשמור על תחושת שקט ושלווה במהלך כל העליות והירידות שהחיים מציעים (ואי אפשר לברוח מהן). במקום תנודות קיצוניות באופן שבו אתם מרגישים ומעריכים את עצמכם בעקבות ההצלחה או הכישלון האחרונים, תאמינו בעצמכם לאורך כל הדרך.

העריכו את עצמכם על סמך מי שאתם בבסיס העמוק שלכם (וזה הרבה יותר מהעבודה שלכם, מאיך שאתם נראים או מכמה עמוק הכיס שלכם). זה יעזור לכם להתנהג לפי הערכים שאתם באמת מאמינים בהם, במקום לרדו, אחרי דברים זמניים, שילטפו לכם את האגו ויחזקו את ההערכה העצמית שלכם באופן רגעי בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה