יום חמישי, 14 במרץ 2013

מדוע אנשים מסוימים מתמודדים עם אתגרים טוב יותר מאחרים?


וודאי שמתם לב שיש אנשים שנראה שהם פורחים ומשגשגים במצבים של כאוס ובלגן סביבם, בזמן שאחרים חווים מתח ונכנסים להלם גם כשעומדים מולם שינויים חיוביים. מתח הוא חוויה אישית.

בעוד שרבים מהאנשים מתוחים ונלחצים מגורמים דומים – עבודה, כסף, לו"ז עמוס מדי ועוד – אנשים שונים מגיבים יותר או פחות לאותם מצבים מכמה סיבות:


הבדלים במשאבים

הגדרה מקובלת של לחץ היא שזו תגובה פסיכולוגית המתרחשת כאשר דרישות המצב גבוהות יותר מהמשאבים העומדים לרשות האדם. מצב כזה מוביל רבים לתפוס את עצמם כמאוימים, דבר המעורר תגובה גופנית של לחץ ותחושה של מתח. לכן, כמות המשאבים שיש לאדם יכולה להוות הבדל משמעותי ולקבוע האם יחווה לחץ במצב נתון. חשוב לציין ש"משאבים" מתייחסים לגורמים חיצוניים כמו תמיכה פיזית ורגשית מאחרים, כסף ומשאבים חומריים נוספים, כמו גם לגורמים פנימיים כגון ידע, נסיון ותעוזה. ההבדל במשאבים הזמינים הוא גורם מכריע בשאלה מדוע שני אנשים יתמודדו ויגיבו באופן שונה לאותו האירוע בדיוק.

הבדלים גופניים ופיזיולוגיים

ישנם אנשים שבאופן טבעי רגישים יותר ומגיבים יותר בלחץ. הבדלים בטמפרמנט, אוסף של תכונות אישיות מולדות שניתן לזהות כבר בילדות המוקדמת, יכול לגרום לחלק מהאנשים להיות עמידים יותר בפני לחץ בעוד שאחרים יכולים להרגיש מאוימים יותר ופחות מסוגלים להתמודד. בעוד שאנחנו לא יכולים לשנות את הטמפרמנט המולד שלנו, אנחנו יכולים להיות מודעים יותר לנטיות הטבעיות שלנו ולעקוף אותן על ידי כישורים שיכולים לפצות על רגישויות מסוימות או לבנות את אורח החיים שלנו באופן כזה שימזער גורמי לחץ מוכרים.

הבדלים במשמעות הנסיבות

גורם נוסף שמשפיע על השאלה האם מצב מסוים נתפס כ"מלחיץ" או לא הוא המשמעות שאנשים מעניקים לו. תחושה של שליטה במצב, למשל, יכולה לגרום לכך שהוא ירגיש פחות מאיים ויותר מעצים (חשבו על אנשים עם מעט נכסים משום שהם בוחרים מרצון אורח חיים פשוט לעומת אנשים שאיבדו את רכושם בגלל כלכלה גרועה). להתייחס אל אותו המצב כאתגר במקום איום יכול להפוך אירוע בעל פוטנציאל מאיים לחוויה מרעננת במקום מכרעת (חישבו על עבודה שמנצלת את הכישרונות הטבעיים שלכם לעומת עבודה מונוטונית או פשוט קשה מדי, זה לא מרגיש אחרת?). טיפוח גישה של הכרת תודה יכול גם הוא לעזור לראות את הרווחים האפשריים ממצב נתון ולא רק את הקשיים שבו.

מה זה אומר בשבילכם, במיוחד אם אתם אנשים שנלחצים בקלות?
דבר אחד בטוח – אתם יכולים לטפל בלחץ מכמה זוויות שונות. למשל:

  • בנו את המשאבים שלכם

          1. צרו חברויות חזקות, כך תהיה לכם תמיכה חברתית רחבה וטובה יותר  
              בזמנים קשים.
          2. תכננו קדימה במונחים של זמן וכסף, כך שבזמן חירום יהיו לכם 
              משאבים נוספים.
          3. נסו להחזיק תכנית חלופית למקרה שמשהו ישתבש.

  • בנו את החוסן האישי שלכם
         1. דברו עם חבר שאתם סומכים עליו בזמן משבר, כדי לקבל תמיכה ונקודת 
             מבט שונה.
         2. תנו לעצמכם זמן לעבד את מה שקורה לכם בחיים (כתיבה למשל, היא 
             דרך מצוינת לעשות את זה) לפני שאתם מגיבים מיד.
        3. טכניקות ניהול מתח מסוימות (כמו למשל פעילות גופנית ומדיטציה) 
            יכולות לחזק את החוסן האישי שלכם נוכח לחצים בעתיד נסו אותן.
  • שנו את האופן בו אתם מסתכלים על החיים

        1. טפחו חוש הומור על דברים שקורים לכם.
        2. נסו לתרגל ראיית עולם אופטימית.

הפוסט הזה עזר לכם? שתפו אותו בפייסבוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה