יום חמישי, 22 בדצמבר 2016

7 עובדות על חרדה שיעזרו לכם להרגיש יותר טוב

אתם בטח מכירים את ההרגשה. אתם בקבוצה גדולה, צריכים לעשות שיחת טלפון חשובה או שפתאום אתם במרכז הלא רצוי של תשומת הלב מאיזו סיבה לא ברורה. אם אתם חלק מ-18% שסובלים מהפרעת חרדה, אינטרקציות יומיומיות יכולות להרגיש כאילו ביקשו ממכם ללכת קילומטר על שביל של גחלים לוהטות. לא נעים. למזלכם, אתם ממש לא לבד. הנה כמה עובדות מעניינות על חרדה שיכולו לעזור לכם להרגיש יותר טוב:

#1 חרדה היא לא רק נפשית, היא גם גופנית
אתם בטח יודעים איך זה מרגיש למצוא את עצמכם באמצע התקף חרדה. פתאום הלב שלכם טס, אולי אתם מזיעים, מרגישים קצת סחרחורת. אלה חלק מהסימפטומים הגופניים של התקף חרדה. אבל מתברר שטיפול בסימפטומים של התקף החרדה יכול לעזור לכם לנהל את החרדה באופן כללי. "קחו נשימה עמוקה" נשמע אולי כמו אחת הקלישאות הנדושות. אבל העובדה היא שכשאנשים מתוחים או חרדים הם מחזיקים את הנשימה שלהם אפילו בלי לשים לב, ומכאן ההרגשה של קוצר נשימה וסחרחורת. תשומת לב לאופן שבו אתם נושמים (ושאתם שואפים ונושפים כמו שצריך) היא הדרך המהירה והקלה ביותר להרגיע את עצמכם, גם אם זה נשמע בסיסי כמו מטריה בחורף.


#2 מוזיקה!
במחקרים הוכח שמוזיקה יכולה להיות אמצעי כמעט פלאי להקלה על מתח וחרדה. בטח ידעתם את זה לבד, אבל עכשיו יש לכם גיבוי מדעי לזה. מוזיקה קלאסית, איטית, יכולה לפחית את רמות הורמוני המתח ואת לחץ הדם.


#3 תתחילו להריח
מחקרים אחרים הראו שכמרגישים חרדים במיוחד, חוש הריח שלנו קצת יוצא משליטה. מחקרים הראו גם שארומתרפיה (או סתם להיות בסביבה שמריחה טוב) יכולה להרגיע ולהפחית חרדה. יש ריח שאתם אוהבים במיוחד? בושם שמזכיר לכם את הסבתא האהובה או ריח שמזכיר לכם רגעים שמחים? שמרו אותו קרוב אליכם. אם הריח האהוב שלכם הוא של פסטה מוקרמת, זה אולי יכול להיות בעיה לשחזר אותו. אבל אם ריח וניל למשל זה מה שעושה לכם את זה, קחו אתכם בקבוקון עם ריח וניל ביחד עם הארנק.



#4 אני יודע שאתם שונאים להתאמן אבל...
נכון, לא כולם אוהבים את זה, אבל אימון גופני יכול להיות דרך אפקטיבית במיוחד להפחתת חרדה. למעשה, אפילו 20 דקות בלבד יכולות להוריד את רמת החרדה שלכם באופן כמעט מיידי. כשאתם מתאמנים, המוח שלכם מפריש אנדרופינים. אנדרופינים מגיבים למתח ולכאב בגוף, שזה בדיוק הדלק של החרדה שלכם. אז זה הזמן למתיחות, כי כדאי לכם לקפוץ למכון הכושר הקרוב.


#5 מפחדים לבקש עזרה?
אם כן, אל תדאגו, אתם לא לבד. לפי סקר של האגודה האמריקאית לחרדה ודיכאון (ADAA), 36% מהאנשים שסובלים מחרדה חברתית חיו איתה במשך עשור (!!) לפני שפנו לעזרה. אם לא פניתם לעזרה עדיין או שאתם חוששים מזה, אל תדאגו, אתם לא לבד, אבל תשמרו את הרעיון הזה טוב בראש.

#6 בואו נשחק משחק
יש אמירה כללית שהסחת דעת היא דרך טובה להתמודד עם החרדה. ובכן, נראה שגם מפתחי משחקים הצליחו לנחש את זה. באתר MIC.COM יש רשימה מוצלחת של משחקים שפותחו במיוחד כדי לבעוט בחרדה שלכם.




#7 מרגישים שהחרדה משפיעה על מערכות היחסים שלכם?
אתם צודקים, וזה די נורמלי. אנשים שסובלים מהפרעות חרדה נוטים לבחון הבעות פנים באופן זהיר יותר, וקופצים למסקנות יותר מאלו שלא סובלים מחרדה. אתם עשויים לראות הבעת פנים מסויימת, לפרש אותה באופן שונה ולקפוץ למסקנה הלא נכונה. זה לא הופך אתכם ללא יציבים או כאלה ש"קשה להסתדר איתם". זה רק אומר שאתם שמים לב ומרגישים ברזולוציה גבוהה יותר. אל תנזפו בעצמכם אם אתם מרגישים שהחרדה נכנסת לתוך החברויות ומערכות היחסים שלכם. תקשורת היא הדבר החשוב, פשוט תדבר על זה.




2 תגובות:

  1. תודה רבה!
    ממליצה לטפל בבעיה באמצעות נוירופידבק

    השבמחק
  2. בימים שלנו שהכל זז מהר, ואם אתה עוצר רגע לחשוב זה יכול
    להחשב או להרגיש לא בסדר אז ברור שחייב להבין איך להתנהל ולתפקד אחרת
    אין לנו עתיד כאן בתור חברה או בתור אנשים שרוצים חיים אחרים ומיטיבים יותר.

    השבמחק